Locatie: Faculteitsbibliotheek LW, Rozier 44
08:30 – 9:00 uur: Registratie en welkomstkoffie
Locatie: Vestibulum
Begin de dag met een warm welkom, een kopje koffie en een babbel met collega’s.
9:00 – 10:15 uur: Plenaire openingssessie en goede praktijken in diversiteitssensitief onderwijs
Locatie: Atrium
Een kans om te leren van collega’s die ons vertellen over belang van diversiteitssensitief onderwijs, facultaire beleidskeuzes, succesverhalen, onderzoeksvragen en innovatieve benaderingen.
Sprekers:
- Prof. Gita Deneckere (decaan) opent de onderwijsdag.
- Prof. Benjamin Biebuyck (onderwijsdirecteur) licht de facultaire beleidskeuzes over diversiteit toe.
- Dhr. Jan De Mets (medewerker Steunpunt Diversiteit en Leren) organiseerde mee Lerende Netwerken met sleutelfiguren Diversiteit van elke opleiding. Hij gaat in op de kracht van die Lerende Netwerken en bespreekt de rol van de sleutelfiguren.
Bekijk de presentatie - Dhr. Jente De Coninck (doctoraatsonderzoeker ACCESS-project) geeft een overzicht van preliminaire resultaten van zijn onderzoek naar het ‘gevoel van verbondenheid’ (sense of belonging) binnen de academische context bij UGent-eerstejaarsstudenten met een migratieachtergrond en sociaal-economische kwetsbaarheid.
Bekijk de presentatie - Prof. Pieter Cannoot licht toe hoe de faculteit Recht en Criminologie de resultaten van het pilootproject DivScan implementeerde via een work-in-progress.
Bekijk de presentatie - Prof. Dr. Fabienne Bossuyt vertelt over de survey ‘sense of belonging’, uitgevoerd door en voor studenten van de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen. Dezelfde survey is ook gepland voor studenten van de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte.
Bekijk de presentatie
10:15 – 11:15 uur: Workshops en inspiratiesessies (3 keuzeopties)
Praktische sessies gericht op het ontwikkelen van vaardigheden om diversiteit te omarmen en een inclusieve omgeving te creëren in de faculteit Letteren en Wijsbegeerte.
Proeven van ‘diversiteitssensitief lesgeven’: een interactieve kennismaking
mevr. Katrien Debruyn
Dé student bestaat niet. In het auditorium zitten studenten met heel verschillende achtergronden en profielen. Hoe speel je als lesgever in op de diversiteit in je studentengroep? Waarom is dat belangrijk? Hoe laat je diversiteit aan bod komen in je lessen (ook al heeft je vak daar inhoudelijk niets mee te maken)? Hoe kan je op een diversiteitssensitieve manier in gesprek gaan met je studenten? Hoe kan je je bewust worden van stereotypen en bias?In deze sessie laten we ons inspireren door het televisieprogramma ‘Alleen Elvis blijft bestaan’. Aan de hand van beelden en video’s maak je op een korte, krachtige manier kennis met de verschillende aspecten van diversiteitssensitief lesgeven.
Pick-n-Mix: A model to help writers groups flourish, not fizzle
Dr. Sarah Haas
Writers’ groups have been shown to help many different kinds of academic writers, from undergraduate students to academic staff, gain confidence, be more productive, and produce better texts. The problem is that people-who-write come in all shapes and sizes. As such, there is no one-size-fits-all recipe for a writers’ group that will work for every writer. Unless groups are set up in way that is mindful of the diversity among writers, writers’ groups are as likely to fizzle as they are to flourish. The Pick-n-Mix model is a research-based framework for setting up writers’ groups that will increase the chances of a successful group that can meet the varying needs of potential members. Participants in the workshop will be introduced to the model, and work together to see how it might be applied in their own contexts.
Eenheid in verscheidenheid: bouwen aan een veilig leerklimaat
Dr. Inez Buyck
Waarom is het zo cruciaal om een veilig leerklimaat te cultiveren waarin elke student zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt? Wat hebben studenten nodig om zich veilig te voelen in een academische omgeving? Hoe kun je als lesgever een atmosfeer van veiligheid scheppen, waarin authenticiteit wordt aangemoedigd en diversiteit wordt omarmd? Deze workshop biedt zowel theoretische kaders als praktische inzichten en handvatten om je als lesgever te ondersteunen bij het actief bevorderen van een veilig leerklimaat. Je ontvangt ook bruikbare tips om mogelijke hindernissen en valkuilen te herkennen en overwinnen, waardoor je effectief kunt bijdragen aan het tot stand brengen van een veilige leeromgeving.
11:15 – 11:30 uur: Koffiepauze
Locatie: Vestibulum
11:30 – 12:30 uur: Leren van elkaar
Speeddates met collega’s op basis van een checklist met concrete tips. Leer van elkaar, wissel uit en bouw waardevolle connecties.
12:30 – 13:00 uur: Afsluitend woord
Piv Huvluv vat de onderwijsdag voor je samen en moedigt iedereen aan om diversiteitssensitief onderwijs te blijven bevorderen.
Wie is Piv Huvluv? Piv is al 25 jaar een vaste waarde in het Vlaamse comedy-landschap. Je kent hem misschien van Comedy Casino of Eigen Kweek? Bovenal is hij een rasperformer en entertainer. Piv werkte 22 jaar als leerkracht. Als dat niet tot humor zou leiden? Op dit moment is het podium zijn natuurlijke habitat. Een geboren verteller met een heerlijk Oostends accent.
13:00 – 14:00 uur: Lunch en netwerkmoment
Geniet van een heerlijke lunch en gebruik deze gelegenheid om nog meer ervaringen en ideeën uit te wisselen met collega’s.